Keynote Dado van Peteghem

Die netwerkvorming, samenwerking, zien jullie dat gebeuren in alle sectoren?

Zeker en vast, al zullen sommige sectoren sneller samenwerken dan anderen. Sectoren die het enerzijds meer nodig hebben (onderwijs) of samenwerking meer in hun DNA hebben zitten (zoals media bv)

Vandaag probeert de regering van de VS de big tech bedrijven zoals alphabet en facebook te splitsen. Dit, in hun opinie, om het monopolistische concurrentie weer tot leven te roepen. Hoe kunnen we dan meta-systemen bouwen als er een versnippering van big tech wordt toegepast?

Big tech zijn doorgaans gebouwd monopolistische ecosystemen (walled gardens) en niet als echte metasystemen met gelijkwaardige partnerships (wild gardens)

Kan je enkele voorbeelden geven, vandaag en in Vlaanderen, van succesvolle meta-systems?

De startup community is vandaag in Vlaanderen het beste voorbeeld, al worden in tussentijd de eerste metasystemen achter de schermen gevormd!

Is er terug een toekomst voor kleinschalige commerce, zoals bvb. terug de landbouwer die z’n eigen winkeltje heeft met eigen producten?

Dit lijkt terug populairder te worden, zeker sinds corona Absoluut, ik geloof ook enorm in de kracht van lokale ecosystemen en metaystemen. We kunnen samenwerken op het kleinste niveau van de straat, gemeente, stad,…

In de oude wereld werkten we met business cases om je verhaal intern ‘verkocht’ te krijgen. Hoe ga je de haalbaarheid en value ‘meten’ in deze nieuwe wereld?

Door de spreken over de RONI (Risk of Not Investing): wat als iedereen in je sector deel wordt van een netwerk en jij blijft als enige organisatie alleen achter?

Hoe zorgen we ervoor dat het geven (en dus krijgen) van “trust” een kwestie van “gelijk oversteken” wordt of is dat net een punt waar we voorbij moeten (en moedig zijn) door als eerste over te steken (cfr Ernest Hemmingway)

Klopt, zoals Hemmingway zegt, laat ons altijd met de mindset gaan dat we eerst zelf oversteken. Give 51% ūüôā
Hoe verzoen je trust met de nood om I.P. te beschermen? Goed punt. Het is belangrijk om al van bij het begin duidelijkheid te scheppen over wie wat gaat ‘ownen’. Trust is vooral ook transparantie en ook ‘being transparent on what you don’t want to be transparent about’.

Ik zoek de link om het boek “metasystems” te kopen..

https://www.diekeure.be/nl-be/professional/10275/metasystems

Netwerken in tijden van Covid. enige suggestie hoe we dat kunnen opbouwen?

De nood om samen de toekomst heruit te vinden is groter dan ooit en daarmee ook de bereidheid tot samenwerking. ‘None of us is as smart as all of us’. Praktisch gezien zijn digitale tools en platformen een uitgelezen manier om te connecteren met elkaar, maar om de echte trust te bouwen moeten we elkaar in de ogen kunnen kijken. Dat is op dit moment niet evident, maar we kunnen wel buiten samenkomen. Ik geloof enorm in de kracht van samen wandelen!

Purpose wordt al jaren verkondigd, o.a. door H. Toch.ikzelf wil er als ceo gerust in geloven. maar als volwassen KM O sta je in de klei, zonder grote structuren die tijd hebben om dit uit te werken. In partnerships volgen we onze waarden, maar het belang van Purpose is wel erg relatief als ik zie wat blackfriday doet. Waar zit de purpose daar? Onze klanten, retailers, moeten mee of verkopen niet.

Zoals in de geleide sessie besproken, purpose mag niet de enige USP worden. We moeten proberen ‘doing well’ en ‘doing good’ te combineren in onze offerings.

Ik geloof zelf ook sterk in het metasystem waarin meerdere bedrijven een netwerk volgen waarin elk bedrijf zijn eigen expertise heeft. Ikzelf ben actief in de e-business sector, en de expertise van mijn organisatie ligt hem in strategie en implementatie van b2b e-business portalen. Echter zie ik dat onze prospects meer en meer op zoek zijn naar one stop shops waar ze maar 1 aanspreekpunt hebben voor verschillende transformatieprojecten en technologie√ęn. Hoe zou jij hier mee om gaan?

Goeie vraag, ik denk dat een metasysteem een one stop shop kan zijn. De toekomst is ‘not one big thing, but a lot of small things’. Je ziet dat heel veel service bedrijven vandaag klein zijn maar deel willen uitmaken van een groter netwerk om zo een vraag van een klant volledig te kunnen beantwoorden. De toekoms van concurrentie is niet bedrijf A tegen bedrijf B, maar metaysteem A tegen metaysteem B.

Uitbouwen van een netwerk, is key, zegt Dado. Mag ik kort samenvatten dat Relatie Management dus key is?

Mensen kopen (van) mensen? Dat klopt helemaal, we moeten tijd investeren in elkaar. What goes in, comes out ūüôā

Hoe hanteert China “metasysteem”

China is een geval apart natuurlijk. Zij hanteren vaker de pure vorm van ecosystemen en walled gardens (alles onder controle). Maar vaak zit purpose wel mee vervat in hun missie. Kijk naar Alibaba bv. De purpose daar was er van in het begin bij: ‘Our founders started our company to champion small businesses, in the belief that the Internet would level the playing field by enabling small enterprises to leverage innovation and technology to grow and compete more effectively in the domestic and global economies’.

Wat zijn de leidende voorbeelden van bedrijven die purpose-driven strategie hebben kunnen vertalen in shareholder waarde?

Patagonia, Ben & Jerry’s, Tony’s Chocolonely, Unilever

Is het niet makkelijker om metasystemen op te bouwen uit startups (op gelijke voet)?

Als er een groter bedrijf initiatief neemt, is dominantie en/of bijhorende angst dan vaak niet moeilijker te omzeilen? Klopt, al kan een tanker (corporate) zeker ook samenwerking met speedbootjes (startups) zolang er goede afspraken (rules of engagement) worden gemaakt! Dominantie komt niet enkel van grootte, maar ook vaak van mindset.

Hoe zullen/kunnen overheidsbedrijven overleven tov van die metasystemen?

(nieuwe) generaties richten zich tot degene waar ze de snelste servive krijgen. Hoe kunnen bureaucratische structuren daar tegen op? Zullen politieke partijen overleven of moeten we ons voorbereiden te leven onder ‘de platforms’ van deze wereld ? De overheid kan net een voortrekker zijn van de toekomstige metasystemen. Zij zijn het overkoepelende platform dat organisaties cross-sector kan verbinden en kan faciliteren. Maar dan moet de bureaucratische mindset veranderen. Welke keuze gaan ze maken, voortrekker worden of anker?

De voorbeelden van metasystemen of aanzetten tot metasystemen zijn er van multinationals, hoe kunnen we dit bij kleinere bedrijven zien?

De voorbeelden van gekende bedrijven spreken meestal tot de verbeelding omdat hun namen gekend zijn. Maar eigenlijk zijn kleine bedrijven beter gepositioneerd om metasystemen uit te bouwen. Ze zijn wendbaarder, kunnen sneller beslissen, doorgaans is de cultuur ook nog beter en zijn de ‘founders’ nog mee betrokken om de trust te cre√ęren naar andere partijen.

Hoe vorm je zo’n metasysteem als je enige inbreng een goed idee is en je grotere spelers nodig hebt om je idee te realiseren.

Riskeer je dan niet om snel buitenspel gezet te worden. Een goed idee is doorgaans inderdaad niet voldoende. Een goed idee met een groep mensen die dat willen uitvoeren kan grote organisaties zeker wel interesseren. Maak een juiste LOI (letter of intent) zodat de afspraken duidelijk zijn.

Keynote Eddy Willems

Bij Metalced ben ik bezig met on-premise naar full cloud migratie. Wat zijn de beste tips – uitgezonderd goede firewall etc. – om cybercriminelen weg te houden van onze gevoelige en ook gedateerde data?

Vooral inzetten op Cyber Security Awareness cursussen omdat daar een heel belangrijk probleem blijft zitten. Vergeet wel niet blijvend in te zetten op de typische beveiliging omdat alle apparaten die niet in de cloud zitten beveiliging blijven nodig hebben. Vraag ook naar de beveiliging in de cloud. Deze is ook niet 100% waterdicht maar de beveiliging is daardoor inderdaad makkelijker voor jou. Ik heb in 2010 een whitepaper voor Virus Bulletin geschreven over de gevaren van de cloud. Alles is nog heel relevant en ik raad je aan om die te lezen en er rekening mee te houden. ( https://www.virusbulletin.com/conference/vb2010/abstracts/attacks-inside/ )

Wat zijn volgens jou de consequenties van deze ‘technologische revoluties’ op de uitoefening van de ‘reguliere’ politiefunctie? Kunnen politie/justitie structureel bijdragen aan de aanpak van deze ‘criminaliteit’ ? Zijn onze ‘structuren’ nog in staat om dit aan te pakken?

De politiediensten staan heel erg onder druk omdat de criminele activiteiten zich verplaatsen van de straat naar de digitale snelweg. Daarbij komt het probleem dat de FCCU (Federal Computer Crime Unit) afgeslankt is de laaste jaren net op het moment dat die zou moeten groeien. Ik pleit er al heel lang voor om dez dienst op het niveau te brangen van de Nederlandse collega’s waar men 5 maal meer mensen ter beschikking heeft. Gelukkig is er ook kennis terug te vinden bij de lokale korpsen. De regering heeft beloofd om meer en meer in te zetten op deze problematiek. Laat ons hopen dat het ook daadwerkelijk zo zal zijn omdat het heel moeilijk is om de juiste profielen aan te trekken in deze tijd omdat die eerder voor de priv√© bedrijven kiezen.

Wat voor APT was Regin?

Regin was de malware die gebruikt werd in de aanval tegen Proximus, deze wordt bekeken als een APT. Meer kan je hier vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Regin_(malware)

Wat is jullie mening over Chrome OS qua veiligheid?

CHROME OS is op dit moment heel veilig omdat het een gesloten systeem is en vooral omdat het nog niet veel gebruikt wordt. Hoe populairder het systeem hoe meer het aangevallen zal worden. De ROI is te laag voor de cybercrimineel op dit moment vandaar dat het systeem vrij veilig is. Let wel: phishing hou je hier niet mee weg en daarvoor heb je nogal extra Chrome apps nodig die het surfgedrag nagaan. Een cyber awareness online cursus kan hier ook een extra beveiliging bieden.

Wat is multifactor identification of 2 factor identification?

MFA is authenticatie (bevestiging dat jij het bent) door meerdere factoren maw niet alleen een wachtwoord maar ook code via je GSM of via een ander toestel. Als er sprake is van 2 codes, is het 2 factor authenticatie. Voor meer info, zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Multifactorauthenticatie MFA is heel belangrijk om phishing te voorkomen.

Deze presentatie staat in schril contrast met wat Dado Van Peteghem gisteren verteld. Hij pleitte “tegen gesloten systemen” zoals Apple en voor “open metasystemen met wederzijds vertrouwen”… Hoe zorg je voor security in samenwerkingsverbanden, waar je partners wilt vertrouwen, maar die partners misschien niet security bewust zijn?

Bedankt voor je vraag. Ten eerste: De keynote staat helemaal niet echt in schril contract tov wat Dado gezegd heeft. Gesloten systemen kunnen ook zeer problematisch zijn. Bijvoorbeeld in het eco systeem van Apple bij iOS en IpadOS ben je geheel in de handen van Apple. Dat kan een single point of failure worden als Apple in dit geval niet gepast en vlug kan reageren. Want de security industrie mag niet tussenkomen (Apple laat dit niet toe) en bijvoorbeeld security apps maken voor een iPHONE of iPAD mag niet van hen. Met de andere OSsen kan dat wel en ben je veel vrijer en heb je meestal meer mogelijkheden maar ben je inderdaad meer kwetsbaarder. Ten tweede: Hoe werk je nu samen dan … Wel je beveiliging staat of valt bij de zwakste schakel. Als er √©√©n partner een zwakke beveiliging heeft, kan er via de weg een probleem onstaan. Dat kan je oplossen door dit te voorzien van het begin en goed afspraken te maken waaraan iedereen zich zou moeten houden.

Hoe weet ik wat een kwaliteitsvolle anti-virus is om op een Android Smartphone te installeren?

Je kan eens gaan kijken naar https://www.av-comparatives.org/tests/mobile-security-review-2020/ waar een overzicht te vinden is.

Waarom zou je een RFID chip inplanten?

Omdat je die dan niet kan vergeten thuis… Er zijn ondertussen al een heel groot aantal mensen die dat gedaan hebben. Die RFID chip daar kan je dan mee betalen, je deur openen, enz‚Ķ Maar het gaat niet alleen hierover, het probleem schuilt ook in het gevaar dat menselijke implantaten kunnen gehackt worden zoals een pacemaker en een heleboel andere dingen. Dat kan ooit een probleem worden.

Wat is de beste security app voor IOS?

De security industrie mag geen security app maken van Apple. De enige bescherming zijn apps die je surfverkeer kunnen checken. iOS heeft voorlopig ook maar een 700-tal malicious apps en is één van de veiligste systemen die er zijn. Let wel op: phishing aanvallen kunnen evengoed wel uitgevoerd worden op iOS. Je bent wel helemaal afhankelijk van Apple als er iets zou gebeuren. Let daar wel mee op en vooral installeer steeds de laatste versies anders kan je wel tegen problemen oplopen.

Is SafeSpot van Telenet een waterdichte beveiliging?

Goede vraag. Er bestaan eigenlijk geen waterdichte beveiligingen, maar Telenet Safespot beschermt je toestellen tegen de online gevaren van vandaag. Het beveiligt al je toestellen tegen hacking, malware en phishing, zowel thuis als onderweg. Behalve je computer beschermt Telenet Safespot ook al je slimme toestellen, zoals je smartphone, slimme thermostaat of camera. Als je hier graag meer over wenst te weten, zet Telenet Business graag een sessie voor je op. Contacteer me gerust hiervoor: lore.mattelaer@telenetgroup.be

Alles komt bij mij thuis binnen via Telenet. Daar moet het in eerste instantie tegengehouden worden.

Telenet Safespot beschermt je toestellen tegen de online gevaren van vandaag. Het beveiligt al je toestellen tegen hacking, malware en phishing, zowel thuis als onderweg. Behalve je computer beschermt Telenet Safespot ook al je slimme toestellen, zoals je smartphone, slimme thermostaat of camera. Als je hier graag meer over wenst te weten, zetten we graag een sessie voor je op. Contacteer me gerust hiervoor: lore.mattelaer@telenetgroup.be

Mac of ios gebruikers hebben vaak het valse gevoel van veiligheid, welke minimale beveiliging kun je deze mensen aanreden? Voor alle duidelijkheid, buiten het standaard operation system.

Voor Mac kan je een security pakket installeren, dat zou standaard moeten gebeuren. Voor iOS bestaan er alleen veilige browsers die je surfgedrag kunnen analyseren. Apple wil geen security apps van de security industrie. Let wel: phishing aanvallen kunnen nog altijd uitgevoerd worden. Er bestaan wel maar een 700 tal malicious apps voor iOS. Voor Macs zijn dat miljoenen…. dus daar het installeren van een security app een must!

Begrijp het lezen van de EULA bij de floppy niet zo goed ūüôā

In de kleine lettertjes van de EULA staan soms rare dingen. Als je meer wil weten over de floppy en de eula raad ik je aan om mijn site te bezoeken. www.eddywillems.be ūüėČ

Waarom is veilige email (met signature) nog niet ingeburgerd?

Omdat het te complex is om in te voeren en iedereen in de wereld mee moet moet werken. Het lost waarschijnlijk ook niet alles op omdat signatures kunnen nagemaakt of gestolen worden.

Hoe omgaan met de grote kost van security maatregelen?

Voor middelgrote ondernemingen lijken veel van die oplossingen onhaalbaar duur? Is een lastige vraag om kort te beantwoorden. Infeite moet je alle kosten bereken wat een security probleem je zou kosten en dat kan hoog oplopen. Een groot deel van dat getal moet je investeren in security en dat is inderdaad hoog. Voor verzekeringen betaal je toch ook?

Zijn sporthorloges dan ook niet veilig?

De meeste sporthorloges zijn voorlopig veilig, toch zijn er inderdaad al problemen mee bekend. AV-Test.org (website) doet hier testen over, daar kan je dus meer info vinden.

Waar starten als (piep)kleine onderneming, waar werk en privé door elkaar lopen en dus de kinderen hun GSM ook op business netwerk werkt, maar dus op school op andere netwerken komt

Als u startend bent en/of een kleine onderneming (SOHO) dan kunt u beroep doen op de safespot oplossing van Telenet Business. Telenet Safespot beschermt je toestellen tegen de online gevaren van vandaag. Het beveiligt al je toestellen tegen hacking, malware en phishing, zowel thuis als onderweg. Behalve je computer beschermt Telenet Safespot ook al je slimme toestellen, zoals je smartphone, slimme thermostaat of camera.

Welke Cybersecurity awareness cursus is aan te raden voor werknemers en welk bedrijf bied deze aan?

Dank voor deze vraag. Telenet werkt zelf met KnowBe4 en biedt deze software ook aan klanten. KnowBe4 is een platform waardoor je je werknemers stelselmatig kunt doen groeien op vlak van awareness. De content wordt meegeleverd, je kunt een programma opzetten hiermee, gelinkt aan de AD en de progress meten.

Welke beveilingsapp. voor iPhone stel je voor?

De security industrie mag geen security app maken van Apple. De enige bescherming zijn apps die je surfverkeer kunnen checken. iOS heeft voorlopig ook maar een 700-tal malicious apps en is één van de veiligste systemen die er zijn. Let wel op: phishing aanvallen kunnen evengoed wel uitgevoerd worden op iOS. Je bent wel helemaal afhankelijk van Apple als er iets zou gebeuren. Let daar wel mee op en vooral installeer steeds de laatste versies anders kan je wel tegen problemen oplopen.

Waarom kunnen we geen security quality label in het leven roepen in Belgi√ę om zo ervoor te zorgen dat we met z’n allen de juiste beveiliging inrichten en dat dit de sleutel moet zijn om business te kunnen doen.

Vele Amerikaanse bedrijven vereisen een security audit alvorens zij kunnen partneren. Zie het als een soort ISO certificaat qua beveiliging. Die quality label komt er … ik kan je wel zeggen uit ervaring dat die labels toch niet zo veel oplossen en dat het geen enkele garantie zal bieden.

Waarom bieden de providers dit niet gratis aan of mee in de bundel,zou het probleem meteen oplossen bij thuiswerkers.

Goede vraag! ūüėČ Telenet Business werkt aan een oplossing.

Is een keuze naar Cloud eigenlijk veiliger dan “on prem”? Reden: bij de cloud oplossing is beveiliging een stuk van de oplossing. terwijl bij on prem: moet elk bedrijf zelf een oplossing hebben voor beveiliging. Ook al is beveiliging hun core niet…

Dat is inderdaad juist voor een deel. Het blijft wel een feit dat je nog altijd beveiliging op je andere toestellen moet hebben ongeacht hoeveel je in de cloud gooit ook al is die goed beveiligd, een fout die velen maken. Vraag ook naar de beveiliging in de cloud. Deze is ook niet 100% waterdicht maar de beveiliging is daardoor inderdaad makkelijker voor jou. Ik heb in 2010 een whitepaper voor Virus Bulletin geschreven over de gevaren van de cloud. Alles is nog heel relevant en ik raad je aan om die te lezen en er rekening mee te houden. ( https://www.virusbulletin.com/conference/vb2010/abstracts/attacks-inside/ )

Bestaat er een layerd model om security problematiek aan te pakken. Fundamenten, layer 1, Layer, 2 …… of is het steeds een EN-EN verhaal en is er dan een sequentie in het EN-EN-verhaal.

Dit kan ik spijtig genoeg niet uitleggen op 123. Alles is mogelijk op alle layers maar dan wordt het ook complex. Het hangt ervan af wat voor bedrijf je bent. Naargelang het bedrijf en de gebruikte technologie kan er een oplossing gemaakt worden.

De politiek schijnt zelf ook mee te gaan in de wereld van big data. In Belgi√ę zijn we binnenkort verplicht om onze vingerafdrukken achter te laten voor een nieuwe ID kaart. Moeten we dan als samenleving ook niet zeer kritisch hier tegenover staan? Doet de overheid voldoende om voorzichtig om te springen met onze (zeer persoonlijke) gegevens? Hoe zie jij dit?

Klopt helemaal. Ik sta zelf huiverig tov het weggeven van mijn vingerafdruk. Persoonlijk vind ik dat de mogelijke voordelen niet opwegen tegen de mogelijke nadelen maar spijtig genoeg heeft de regering daar een beslissing rond genomen. Ik voorzie trouwens nog heel wat problemen rondom onze privacy in de toekomst. Gelukkig blijft dit een punt van discussie. Gelukkig hebben we een goede privacy commissie in Belgi√ę die over dit soort dingen waakt. Het laatste woord is hier wel nog niet over gezegd.

Volstaat, naast security pakketten, een traditionele backup nog van onze servers en data om ons te beschermen tegen cyberattacks? Hoe kunnen we zeker zijn dat we de infectie niet meenemen in onze backups en deze zo dus nutteloos maken?

Monitoring van je netwerk kan bijdragen tot een stevigere beveiliging. Verder zijn het vlug uitvoeren van updates de sleutel in de oplossing van gans het verhaal en vergeet vooral ook de mens niet. Daarvoor raad ik je Cyber awareness trainingen aan. Vraag hierover gerust meer informatie op bij je Telenet Business contactpersoon.

Wat met slechtgeschreven AV-software? Dienen wij niet vooral de AV van Microsoft te gebruiken?

De normale aanbieders zijn alle vrij goed. Ik raad vooral af om MS AV te gebruiken omdat de cybercriminelen hierop eerst testen zodat de malware niet door MS AV kan gedetecteerd worden. Je kan een overzicht hier vinden: https://www.av-comparatives.org/ .

Welke stap neem je best indien je te maken krijgt met Ransomware? Betalen ? / Naar de politie stappen? / Andere opties?

Nooit betalen, contact opnemen met het CCB, contact opnemen met de politie, aangifte van datalek doen voor GDPR (elke ransomware is een datalek), contact opnemen met je security provider om je verder te helpen. Luister eens naar mijn podcast: My Precious Data en zoek naar het onderwerp ransomware. Ik leg het daar min of meer uit.

Komt safespot / guard er binnenkort voor bedrijven? (nu alleen beschikbaar voor particulieren dacht ik?)

Er bestaat reeds Safespot Pro met een early bird offering. Dit is vooral gericht naar kleinere bedrijven. Info hierover kan je terug vinden op onze website.

Wat is een betrouwbare security app voor op gsm?

Voor Android: Je kan eens gaan kijken naar https://www.av-comparatives.org/tests/mobile-security-review-2020/ waar een overzicht te vinden is. Voor iOS: De security industrie mag geen security app maken van Apple. De enige bescherming zijn apps die je surfverkeer kunnen checken. iOS heeft voorlopig ook maar een 700-tal malicious apps en is één van de veiligste systemen die er zijn. Let wel op: phishing aanvallen kunnen evengoed wel uitgevoerd worden op iOS. Je bent wel helemaal afhankelijk van Apple als er iets zou gebeuren. Let daar wel mee op en vooral installeer steeds de laatste versies anders kan je wel tegen problemen oplopen.

Er is een duidelijke wijziging in het portfolio van KBC. Naast de klassieke bankzaken komen er tal van nieuwe technologische en digitale functies bij. Waarom gaan jullie die richting uit? Is het jullie ambitie om de nieuwe WeChat van Europa te worden?

Deze vraag beantwoorden we graag met een link naar het persbericht van de strategische update van KBC van een paar weken terug : https://newsroom.kbc.com/kbc-schakelt-versnelling-hoger-in-digitale-transformatie-en-klantenbeleving-met-differently-the-next-level. Daarin lees je welke weg KBC is ingeslagen en waarom.

Keynote Steven van Belleghem

Als merken rechtstreeks naar de klanten gaan, wat met de toekomst voor retailer/winkel en waar zit hun verdienmodel nog? blijven deze enkel een fysische etalage?

Enkel fungeren als tussenschakel, zonder toegevoegde waarde, dat is een moeilijk verhaal. Retailers mogen zichzelf niet zien als louter dozenverplaatser. Hun meerwaarde moet en kan komen uit hun aanpak: effici√ęnt, leuk, waardevol.

Hoe pak je dit aan als éénmansbedrijf?

Mijn model draait om 4 niveau’s waarop je klantgericht kan zijn. En dat werkt zeker ook voor eenmanszaken.
Laten we als voorbeeld een kapper nemen.
1) PRODUCT/PRIJS/SERVICE -> Zet er overal ‘goed’ voor en dan heb je de minimumvoorwaarden voor een ondernemer om succesvol te zijn. Een kapper moet ‘gewoon’ goed zijn in zijn/haar job. Goed kunnen knippen, aan een competitieve prijs en de klanten een fijn bezoek aan hun zaak bezorgen.
2) UITSTEKENDE DIGITALE DIENSTVERLENING -> Ook bij je kapper wil je tegenwoordig online een afspraak kunnen maken. Kappers zijn gesloten tijdens deze lockdown, maar ze kunnen wel digitaal contact houden met hun klanten, door bijvoorbeeld haarverzorgingstips te delen via e-mail.
3) PARTNER IN LIFE -> Bij mij thuis heerst er een lichte vorm van paniek omdat mijn vrouw haar haar dringend wil laten kleuren, en dat gaat nu niet. De kapper zou haar, liefst proactief én gepersonaliseerd, het juiste product kunnen aanbevelen en bijvoorbeeld een video doorsturen waarin hij/zij uitlegt hoe en waarom mijn vrouw met haar type haar dat product best gebruikt.
4) JE KRACHT GEBRUIKEN OM WAARDE TOE TE VOEGEN AAN DE MAATSCHAPPIJ -> Hoe kan jij een positieve impact hebben? Een kapper kan er bijvoorbeeld voor kiezen om klanten met een beperkt budget op een belangrijke (feest)dag gratis te behandelen.

Data bezitten en daarop AI los laten geeft de grote bedrijven en de big tecs een grote competitieve voorsprong op alle vlakken. Als KMO zal het niet zo makkelijk zijn om deze 2 elementen in house te hebben, of aan te kopen. En dan moet je het nog gaan implementeren voor je eigen business. Welke suggesties geef je mee aan een KMO om toch niet uit de boot te vallen?

Het voordeel tegenwoordig is dat er heel wat off-the-shelf oplossingen beschikbaar zijn. Een KMO hoeft echt niet alles zelf te doen. Eerst goed nadenken over wat je precies nodig hebt voor jouw klanten. Pas dan beslissen wat je gaat aanbieden.
Smart data in plaats van big data!

Wat is voor jou de rol van ICT bedrijven in de toekomst?

We zien daar een zeer krachtige evolutie. Het belang van technologische bedrijven neemt alleen maar toe.

Je stelde dat ‘bedrijven’ niet moeten wachten op de overheid tot ze verplicht worden. Eigen ervaring is dat ‘overheden’ mijlen ver achter lopen. Hoe zie jij toekomst van overheden. Blijven zij politiek ‘werken’ zoals we het nu kennen of bestaat de mogelijkheid dat we in de toekomst door ‘de platformen’ geregeerd worden in plaats van ‘natiestaten’?

Goed punt. Overheden zouden d√© ‘partner in life’ moeten zijn voor alle burgers en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. De plannen van president-elect Joe Biden in de US evolueren in die richting.
Overheden moeten eigenlijk gewoon mijn model toepassen. Ze kunnen niet anders, want grote tech bedrijven steken hoe langer hoe meer overal hun tentakels in, in heel de maatschappij. Hun macht gaat misschien wel te groot worden. In China reageert de overheid daarop door te dreigen om die bedrijven te ontmantelen.

Kan je dit model ook gebruiken binnen het bedrijf, met name voor functies zoals HR/legal/finance die vooral op “interne klanten” gericht zijn?

Absoluut! Mijn boek ‘the offer you can’t refuse’ wijdt een volledig hoofdstuk hieraan. Mijn model is 1 op 1 toepasbaar op interne organisaties. Wat van toepassing is op klanten kan je perfect spiegelen op werknemers:
1) Werknemers willen een goede job en een goed loon.
2) Hoe jonger de werknemers hoe digitaler ze willen werken. Dat is vaak zelfs een vereiste wanneer ze een werkgever overwegen.
3) Werknemers willen zeker ook op emotioneel vlak begeleid worden en zijn op zoek naar een goede work-life balance op lange termijn.
4) De (positieve) impact die een bedrijf heeft op de maatschappij is vaak nog belangrijker voor de medewerkers dan voor de klanten.

Hoe hard zal de experience blijvend veranderd zijn door de pandemie? En heeft de pandemie impact op jouw model?

De research voor mijn boek was afgerond vóor de eerste lockdown. Alle elementen die ik bespreek, zijn sindsdien alleen maar in belang toegenomen. Op digitaal vlak is er een ongelofelijke versnelling te zien.

De snelheid waarmee bv Amazon en Walmart innoveren, hun dienstenportfolio blijft uitbreiden. Gaat Amazon de eerste echte one stop shop worden? Ze zijn nu al een shopping platform, bank, verzekeraar, movie & music channel, brick store & delivery services…. en onrechtstreeks een krant. Is the sky the limit?

Voorlopig geldt inderdaad ‘the sky is the limit’. Op geopolitiek vlak is dat trouwens zeer belangrijk. Landen willen hun concurrentiepositie in de wereld vrijwaren.
Amazon heeft bijvoorbeeld ook Alexa, de virtuele assistent. Zodra AI nóg beter werkt, kunnen zij hiermee marktleider worden. Als platform worden ze dan bijzonder dominant waardoor ze nóg meer impact zullen hebben op alle aspecten van ons dagelijks leven.

Staat de relevantie voor pricacy omgekeerd evenredig tot de drang en het verlangen naar (gratis) toegang tot diverse services, experiences, etc…

Dat is de typische ‘trade off’ tussen privacy en convenience. Momenteel is er – zeker in Europa – nog een groot verschil tussen attitude en gedrag. Tussen wat we zeggen en wat we doen. We vinden privacy openlijk heel belangrijk, maar als we (denken dat we) moeten kiezen, dan gaat onze voorkeur meestal uit naar convenience. Alleen duidelijke communicatie over de voor- en nadelen kan dat veranderen.
De enige keer dat ik een beweging in tegengestelde richting zag, was bij de rellen in Hong Kong het voorbije jaar. Betogers beschermden hun gezicht tegen face recognition camera’s en heel wat mensen zijn gestopt met hun smartphone te gebruiken. Kwestie van zo min mogelijk traceerbaar te zijn.”

Keynote Elke Geraerts

Als je een operationele job hebt (met veel uitvoerende taken), hoe ga je dan op zoek naar creativiteit?

Offline gaan, even recuperen, weg van prikkels/taken; dan ontstaat creatviteit

Hoe begin je aan een welzijnsbeleid en vooral, hoe houd je het in stand in een grote organisatie?

Stap 1 is om een goede werkgroep samen te stellen waarbij elk lid als ambassadeur kan fungeren. Geef eenieder verantwoordelijkheid op specifieke projecten.

Hoe veranker je de kalihero in jezelf zodat die niet naar de achtergrond gaat verschuiven zodra je konijnenhoek opengaat of je helemaal full force in de rollercoaster zit zonder dat je het beseft?

Dat is elke dag opnieuw werken. Regelmatig jezelf de vraag stellen wat er in je brein zich afspeelt en mogelijks negatieve gedachten neutraliseren of een positieve variant op bedenken.

In de digitale evolutie die volop bezig is in onze organisatie, hoe behoud je het menselijke aspect; Bijvoorbeeld het HR proces van selectieprocedures; hoe behoud je toch de persoonlijke toets en interactie als HR professional?

Echt inzetten op wat ik noem Authentieke Intelligentie. De uniek menselijke kwaliteiten die ons onderscheiden van robots en ons dus duurzaam inzetbaar maken op de werkvloer. In mijn boek Authentieke Intelligentie beschrijf ik er diverse.

Veerkracht, mentaal welzijn en zeker kwetsbaarheid (zo mooi!) zit helaas nog een soort taboe sfeer; wordt beschouwd als “zwak zijn” en is not done in de maatschappij. Hoe kan je collega’s/werknemers inspireren dat hier een grote kans inzit en dat ze toch willen investeren er in? Tips zijn heel welkom!

Het hen zelf laten ervaren door zelf het gedrag te vertonen. Kleine stapjes zetten en hen erin mee nemen. Ik merk dat de openheid wel toeneemt, zeker door de corona crisis.

Toffe metafoor van packman! Zal AI en het ontstaan van nieuwe jobs gelijkmatig evolueren of zal het in eerste instantie leiden tot werkloosheid? Hoe anticiperen bovenop onder andere levenslang leren?

Onderzoek duidt aan dat het gelijktijdig zal zijn; dat betekent dus nu nieuwe vaardigheden aanleren! ūüôā

Als Manager werk ik al jaren op de manier zoals je het beschrijft , mijn baas zette mij aan de deur omdat ik te dicht stond bij mijn personeel ? Het personeel zelf droeg mij op handen en bellen mij nog steeds op indien ze een probleem hebben met een taak of hun zelf als ze een persoonlijk probleem hebben. Werk ik nu verder op deze manier of moet ik meegaan in de gedachte van de topmannen ? Hoe moet ik dit aanpakken bij een nieuwe werkgever ?

Authenticiteit is key. Dus blijf jezelf, anders gaat het fake aanvoelen. Bovendien is dit het leiderschap van de huidige eeuw, dus je bent goed bezig :-).